← Terug naar het overzicht

Bounces

Bounces zijn e-mailadressen waar de mailing niet aankomt. Ze stuiten in principe tegen een muur weer terug. Bounces worden onderverdeeld in twee typen: soft en hard bounces. Hard bounces worden geweigerd voor levering door een ongeldig e-mailadres of een technische fout tijdens het verzenden. Soft bounces worden wel herkend door de e-mailserver van de ontvanger, maar worden teruggestuurd omdat de mailbox vol is of tijdelijk niet beschikbaar is.

 

In dit artikel:


Hard bounces

 

Een hard bounce duidt op een permanente reden waardoor de mail niet geleverd kan worden op dat e-mailadres. In alle gevallen worden deze e-mailadressen direct uit de mailinglijst opgeschoond. Deze adressen worden dan uitgesloten in volgende mailings die je gaat verzenden. Het bounce percentage zou daardoor omlaag moeten gaan bij de volgende mailings.

De meest voor de hand liggende redenen waardoor een e-mailadres als hard bounce aangemerkt wordt:

  • Het e-mailadres van de ontvanger bestaat niet (meer).
  • De domeinnaam bestaat niet.
  • De ontvangende mailserver heeft de bezorging geblokkeerd.

Als een mailserver de bezorging heeft geblokkeerd dan kan dat zijn door een spam filter die jouw mailing gemarkeerd heeft als spam en dus niet doorlaat naar de betreffende inbox. Je mailing komt dan ook niet in de bekende spam/junk map terecht in de mailbox van de beoogde ontvanger.

 

↑ terug naar boven


Soft bounces

 

Een soft bounce staat voor een tijdelijk aflevering probleem. Inmiddels zijn deze zo zeldzaam dat Docufiller ervoor gekozen heeft ook deze automatisch uit te sluiten bij een volgende mailing. De mailing wordt namelijk na een soft bounce nog enkele keren aangeboden aan de betreffende mailserver. Bij een (tijdelijk) technisch probleem zou de mailing daardoor uiteindelijk toch afgeleverd worden.
Enkele redenen waarom een e-mailadres gemarkeerd wordt als soft bounce:

  • De mailbox is vol.
  • De e-mailserver is offline, technische problemen.
  • De mailing is te groot.

 

↑ terug naar boven


Bounces terug vinden in de rapportage

 

Wanneer een e-mail geweigerd wordt door een e-mailserver dan noemen we dat dus een bounce. Of deze hard of soft is kun je terugvinden in Docufiller bij de bouncerapportage van je verzonden mailing. Het is een goed idee om daar regelmatig naar te kijken om ervoor te zorgen dat jouw mailing de juiste geregistreerde contacten bereikt. Misschien mist een e-mailadres een punt of heeft je contact een nieuw e-mailadres. Het correcte mailadres kun je gewoon wijzigen of opnieuw toevoegen aan je mailinglijst. Zo blijft je mailinglijst up-to-date.

 

De rapportage van een e-mail vind je terug in onder de button 'E-mailing status' onder 'E-mailings'. Klik bij de juiste mailing op het rapportage-teken rechts in de tabel.

Bounces_rapportage.png

 

De rapportage wordt nu samengesteld en verschijnt als volgt in het scherm:

Bounces_rapportage_overzicht.png

 

De eerste kolom geeft het aantal adressen aan die gebounced zijn en het daarbij behorende percentage. Klik de rode kolom aan om te bekijken om welke adressen het gaat.

Bounces_percentage.png

In dit geval is 100% van alle bounces een hard bounce. Door op de regel te klikken, kun je zien welke adressen de mailing niet hebben ontvangen.


Bounces_hardbounce.png 

Vervolgens is het mogelijk om van deze mailadressen een groep te maken of toe te voegen aan een bestaande groep. Deze groep wordt bijvoorbeeld bewaard voor eigen beheer of om er een Excel-lijst van te maken zodat de maillijst buiten Docufiller bijgewerkt kan worden.

- Ontdek meer over rapportages

 

↑ terug naar boven


Mailing komt terecht in spam folder

 

Je mailing wordt niet gebounced en toch zie je in de rapportage dat ie ook niet echt geopend wordt. Dat kan komen doordat je mailing per ongeluk in de spam folder terecht komt van de ontvanger. Dit kan je voorkomen door aan een paar basisregels te voldoen:

  • Maak de mailing technisch correct op. Test alle links voordat je de mailing verzendt naar je leden en gebruik geen verkorte versies (zoals via ow.ly of bit.ly).
  • Zorg ervoor dat je onderwerpregel acceptabele woorden bevat.
  • Maak je mailinginhoud met jouw ontvangers in gedachten.
  • Houd de visuele huisstijl consistent met je website en de social mediakanalen.
  • Verstuur je mailing vanuit het domein dat voor jouw bedrijf is aangemaakt (dus geen gmail of yahoo account).
  • Alle abonnees moeten zich hebben aangemeld voor jouw mailing.
  • Het kan ook zijn dat het domein waarmee je de mailing verstuurt geblokkeerd wordt door een strenge firewall, in dat geval zal de gewenste ontvanger contact op moeten nemen met ICT om deze blokkade op te heffen.

 

Kom je toch nog in de spam folder terecht?
Vraag dan de ontvanger om je e-mailadres waarmee je mailings verstuurt toe te voegen aan het adressenbestand. Gaat het dan nog mis? Vraag dan hulp bij de ICT-afdeling, misschien kunnen zij helpen het probleem op te sporen. Spam filters gebruiken zeer geavanceerde algoritmen om alle e-mail te analyseren met een lange lijst aan criteria.

 

Controleer altijd de automatische replies
Zorg ervoor dat je ‘reply to’ adres een werkend e-mailadres is die ook echt bij iemand binnenkomt en gecontroleerd wordt (gebruik dus geen no-reply@…). Sommige ontvangers die een vraag hebben over de inhoud zullen soms de reply gebruiken om in contact te komen met de verzender.

 

↑ terug naar boven


Help ons bij het verbeteren van onze ondersteuning

Deel je ideeën of missende vragen/antwoorden: 

 

Breng ons op de hoogte